torsdag 11 mars 2010

Till minne av Gustav


Puh... det här blir jobbigt att skriva.

För en tid sedan gick Gustav, 12 år, bort i cancer. Vi är många som följt hans kamp mot sjukdomen via hans mamma Annas blogg .

Gustav var en väldigt kreativ pojke. Några av hans alster finns på hans pysselblogg .

Jag träffade Gustav vid ett tillfälle, då han deltog i en workshop i amigurumitillverkning som jag höll i. Det var i januari, och då var Gustav på bättringsvägen. Bara någon vecka senare fick han och hans familj beskedet att cancern var tillbaka. Och nu är han död.


 Jag kände att jag ville göra någonting till minne av Gustav, men visste inte vad. Så fick jag ett mejl från Jeanette som har crochetamigurumi och som gick i liknande tankar. Hon hade sett en groda på Gustavs blogg, och hon hade en idé om att virka sådana grodor till minne av Gustav. Eftersom det var jag som gjort mönstret till grodan så kontaktade hon mig.





Nu finns mönstret på GrodanG tillgängligt för nedladdning HÄR








Virka grodor! Virka till dig själv eller dina vänner. Om du känner att du vill göra något mer, så har Gustavs mamma en gosedjursinsamling. Virka grodor till cancersjuka barn, som de kan få till tröst när de ligger på sjukhus. Mer om gosedjursinsamlingen finns på Annas blogg, där finns också adresser dit man kan skicka grodorna.

Sprid gärna länken till mönstret på era bloggar. Ge bort mönstret till era vänner och kollegor.Virka grodor! Och om ni använder mönstret och gillar det, skänk gärna ett bidrag till Barncancerfonden.


---------------------------------------------------

10 kommentarer:

  1. Men åh va fint, tror att Gustav skulle ha blivit jätte glad om man såg det här, och det gör han säkert!!
    Puss å kram!!

    SvaraRadera
  2. Underbart! Jag har följt Gustavs kamp och även haft lite "koll" på din blogg och handlat av dig några gånger.
    Min virkkunniga dotter kommer absolut göra grodor och sälja för detta välgörande ändamål.
    Fantastiskt initiativ Janna! Fler människor som du och världen skulle nog vara lite vänligare <3

    SvaraRadera
  3. Vad fint att du skrev om Gustav.
    Jag var på workshoppen i tisdags, Sannas vän natalie, minns du? :)

    SvaraRadera
  4. Min första groda är klar, ska skickas till Umeå på måndag. Mycket fint initiativ.

    SvaraRadera
  5. Hej Natalie!
    Klart jag minns dig!

    SvaraRadera
  6. Vilken fin tanke :) Och grodorna är supersöta!

    SvaraRadera
  7. Ville bara tala om att jag har virkat en groda, om du vill kan du titta på den på min blogg. Självklart har jag länkat till dig!

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag är väldigt förtjust i just dessa grodorna och jag tycker det är hemskt det som hände med Gustav. Så till minne av honom hade jag velat på min webshop - Love2Crochet sälja grodor som nyckelringar för 50kr och låta dessa pengar går direkt till barncancerfonden. Är det okej för dig?

    Varma hälsningar
    Love2Crochet
    Saannis
    metrobloggen.se/saanniscarlos3

    SvaraRadera
  9. Saannis:
    Ja, självklart!
    Vad glad jag blir :-)

    SvaraRadera
  10. Virkar själv en groda och tyckr att det är en mycket tragisk historia :/

    SvaraRadera